Roamler krijgt een investering van 20 miljoen euro van diverse investeerders. Daarmee wil het Nederlandse bedrijf verder groeien in Europa.
Via Roamler kunnen smartphonegebruikers taken uitvoeren in winkels. Die tak is inmiddels uitgerold in tien landen.
Sinds 2016 kunnen zelfstandige installateurs klussen vinden via het platform. Daarmee wil Roamler nu ook Europa in, te beginnen met het Verenigd Koninkrijk.
Ondertussen draait Roamler ook pilots in de zorg om het platform daar in te zetten.
Roamler-directeur Jeroen ten Haave is blij. Niet alleen met de 20 miljoen euro aan vers kapitaal voor zijn bedrijf, maar ook met de investeerders die ondanks de coronacrisis geloven in het plan voor de komende vijf jaar.
“Ik kan me best voorstellen dat je als investeerder nu denkt: even afwachten hoe de wereld zich ontwikkelt. Maar daar is bij ons eigenlijk geen sprake van geweest”, zegt hij tegen Business Insider. “We blijven het pad volgen dat we hebben besproken.”
De nieuwe investering komt van Endeit Capital, SmartFin en Achmea Innovation Fund. De eerste was vier jaar geleden al betrokken bij de financieringsronde van 4,5 miljoen euro en verwierf toen een substantieel minderheidsbelang, de andere twee namen doen voor het eerst mee.
Geld verdienen met Roamler door opdrachten uit te voeren in winkels
Roamler is opgericht in 2011 door Martijn Nijhuis en Wiggert de Haan. Via de app kunnen gebruikers geld verdienen door het uitvoeren van taken in winkels.
Denk aan het fotograferen van het theeschap in een supermarkt en het tellen van de voorraad. Of controleren of een drogisterij een promotie-actie voor douchegel wel genoeg onder de aandacht brengt.
Mysteryshoppers kunnen per opdracht enkele euro’s verdienen, een leuke bijverdienste. Voor de fabrikant levert het waardevolle informatie op over hoe hun producten in de winkels liggen.
Roamler rolde dit concept uit naar tien Europese landen en werkt samen met levensmiddelenreuzen als Unilever, Procter & Gamble en Red Bull.
Van retail naar de installatiebranche
Ten Haave was in de beginfase als seed-investeerder al betrokken bij het businessplan. In 2015 nam hij het roer over en stuurde het bedrijf een nieuwe richting op: de installatiebranche.
Zelfstandige installateurs kunnen via het platform klussen vinden, zoals het monteren van een slimme thermostaat of het repareren van een cv-ketel. Die klussen zijn afkomstig van onder meer Eneco, Ring en de ANWB. Roamler koppelt zo grote bedrijven aan een groep van honderden gekwalificeerde vakmensen.
Ten Haave benadrukt dat Roamler meer doet dan het bij elkaar brengen van vraag en aanbod, zoals Temper, TaskHero en Maqqie. “Wij zeggen niet: hier partij A en meneer A, jullie kennen elkaar nu, succes ermee”, aldus de Roamler-directeur. “Onze klanten kopen een oplossing. Wij managen het proces om tot die oplossing te komen.”
Neem het installeren van een slimme thermostaat. Roamler zet die opdracht uit namens een energiebedrijf, controleert de diploma’s van de installateur, of het werk goed is uitgevoerd en handelt de administratie af. De zelfstandige hoeft zich ondertussen niet druk te maken over sales of facturatie.
Roamler vangt overigens geen commissie per klus, maar krijgt betaalt per verstrekte opdracht. Daarnaast verdient het bedrijf aan de data en inzichten die het platform genereert.
Installatietak uitrollen naar de rest van Europa
De installatietak draait nu goed in Nederland. Met de 20 miljoen euro aan financiering wil Roamler daarmee hetzelfde doen als het met de retailservice al is gelukt: uitbreiden naar de rest van Europa. Te beginnen met het Verenigd Koninkrijk.
Dat zou aanvankelijk in juni gebeuren, maar door de coronacrisis is dat uitgesteld tot 1 september. Duitsland staat als tweede op de rol. “Dat wilden we eigenlijk dit jaar doen, maar het kan zijn dat dat verschuift naar het eerste kwartaal van 2021”, aldus Ten Haave.
De grootste uitdaging is volgens de CEO het strikken van grote bedrijven als klant. “Het is niet zo dat je naar binnen loopt en morgen kunt starten. De doorlooptijd is vaak zes tot negen maanden.”
Verder wil Roamler het datateam uitbreiden, om zo hun diensten verder te verbeteren en vooral slimmer te maken.
Roamler is operationeel winstgevend in Nederland
Roamler is de afgelopen jaren sterk gegroeid, van vijftien werknemers in 2015 naar zo’n 120 nu. De omzet neemt jaarlijks met 40 procent toe. “Dat willen we absoluut volhouden”, aldus Ten Haave.
Operationeel is Roamler in Nederland winstgevend, maar elke verdiende euro stopt het bedrijf in verdere groei. Ten Haave: “Daarom hebben we natuurlijk ook geld opgehaald.” In andere landen draait Roamler “rondom break-even”.
Zo’n 65 procent van de inkomsten komt nu van de retailtak: het uitvoeren van opdrachten in winkels. Ten Haave verwacht dat de installatiebranche uiteindelijk meer oplevert, omdat het installeren van een cv-ketel nu eenmaal een duurdere klus is dan het fotograferen van een reclame-actie voor bier.
Roamler Care: de stap naar de zorgbranche
Sinds kort heeft Roamler een derde tak toegevoegd aan het bedrijf: zorg. Het bedrijf heeft verschillende pilots lopen om te kijken waar het platform waarde toe kan voegen.
Ten Haave noemt de trombosedienst als voorbeeld. Die begeleidt patiënten met het gebruik van antistollingsmiddelen na bijvoorbeeld een ziekenhuisopname. “Dat zijn relatief korte klussen die wij efficiënt af kunnen handelen.”
Roamler kan bovendien werk bieden aan gekwalificeerd personeel dat uit de zorgbranche is gestapt, maar nog wel parttime aan de slag wil zonder de administratieve belasting.
Een andere hoek is de geestelijke gezondheidszorg. “Daar worden patiënten volgens een vast schema geholpen. Zo van: je hebt een afspraak maandag op 10 uur”, zegt Ten Haave. “Maar het kan best zijn dat je je juist op dinsdag minder goed voelt.” Roamler kan dat proces flexibeler maken, waarbij de patiënt aangeeft wanneer hij of zij hulp nodig heeft.
Elke vijf jaar een nieuwe branche
De komende jaren wil Roamler de zorgplannen verder uitbouwen voor de Nederlandse markt. Die kan daarna net als de retail- en installatietak naar de rest van Europa worden uitgerold.
Het lijkt een strakke strategie, waarbij Roamler stap voor stap hun platform ertussen prikt in nieuwe branches. Maar daarvan is volgens Ten Haave geen sprake. “Het is niet zo bedacht. We hebben niet nog tien markten die we de komende vijftig jaar willen ontwikkelen.”
Roamler heeft drie tot vijf jaar nodig om een marktsegment goed te ontwikkelen. Is dat geslaagd, dan kan het bedrijf zich storten op een nieuw avontuur.
Wat dat over vijf jaar is, daar heeft Ten Haave nog geen idee van. “In het begin namen we fotootjes, nu hangen we cv-ketels op bij mensen thuis. Vertel mij waar het eindigt.”
Lees meer over ondernemen:
- Waarom deze ondernemer vriendelijk bedankte voor €750.000 bij Dragons’ Den
- Wat gebeurt er nu met HEMA? Angelsaksische aasgieren, Blokker… of toch weer Boekhoorn
- Hoe Jitse Groen van 'tamelijk luie student' uitgroeide tot bezorgkoning van de wereld
- Sytse Sijbrandij wilde eerst niks weten van investeerders, nu is zijn bedrijf GitLab $2,75 miljard waard